Netopýr jako symbol
... dobra, zla, štěstí, zasvěcení a znovurození, šílené mysli, nečistoty, smrti, dlouhověkosti, blaženosti...
Evropa
Protože vztah Evropanů ke zvířatům byl určen především křesťanským postojem, byl netopýr po dlouhé období obecně považován za zvíře nečisté - za spojence ďábla, podobně jako např. černá kočka, kozel aj. Nebyl ani pták, ani savec. Z tohoto důvodu patří k velmi používaným zvířatům jak v čarodějnictví, tak v léčitelství. Přesto jsou však i v Evropě známy legendy, ve kterých má netopýr naopak s Bohem vztah kladný. I když byli spojováni s čarami a nečistými silami, vyskytovali se na erbech některých rodů (např. v Anglii černý netopýr na stříbrném poli, ve Francii zlatý netopýr v modrém poli, ve Švýcarsku černý netopýr ve zlatém poli se zeleným granátovým jablkem).
Tady jsou některé z pověr, které nemůžeme označit jink než za nesmyslné týrání zvířat
- Krůpěj krve netopýra, která je umístěna pod polštář spící ženy, v ní vzbudí žádostivost
- Lidé chtěli mít schopnost vidět ve tmě. „Natři si tvář krví netopýra, a budeš moci vidět věci pod vodou i číst v úplné temnotě“. Dnes už každé dítě školou povinné ví, že se naši netopýři neorientují zrakem, ale sluchem, tedy tzv. echolokací (orientace pomocí vyhodnocení ozvěn od vlastních signálů)
- Netopýr lítá za večera a hledá člověka, který upsal svou duši ďáblu. Jakmile ho najde, zaplete se mu do vlasů a duši odnese do pekla.
- Pokud někdo obejde s netopýrem dům třikrát dokola a pak přibije zvíře nad oknem hlavou dolů, odpuzuje to zlé démony. Toto se často praktikovalo v ovčárnách, kde netopýry věšeli nad vraty. Tento velmi starý zvyk se udržoval donedávna (či dokonce ještě udržuje?) v určitých oblastech Francie, Holandska i Anglie.
- Vysušené a na prášek rozemleté srdce netopýra nošené v náprsní kapse mělo ochránit před vykrvácením a odvrátí i vystřelené náboje.
- Hlava netopýra zavěšená v holubníku nedovolí holubům holubník opustit.
- Pastýřům, kteří spí v poli bez čepice vysává mozek, a ten člověk do tří dní umře.
- Jestliže někdo zabije netopýra ušatého, objeví se kravám při dojení v mléku krev.
- Netopýři lezou do komína a tam ohryzávají uzené maso a slaninu. To, že myši a krysy jsou úžasní akrobati a dokáží se dostat na zcela neočekávaná místo, asi nepřipadalo vynálezcům této pověry dostatečně líbivé.
- Popel ze spáleného netopýra nebo sovy vypitý s vínem povzbuzuje k laktaci.
- Spálená křídla smíchaná s tukem dají mast proti horečce
- Když večer vesničanky vycházejí, mají vždy na hlavě pokrývku, aby se jim netopýři nezamotali do vlasů, neboť by je odtamtud už nikdo nevytáhl. Jak se tam zamotají, mohou způsobit prašivinu nebo zavšivení , či zatemnit mozek a dovést až k šílneství. Protože se této pověře stále věřilo (a dodnes věří), v roce 1959 se Earl z Cranbrooku rozhodl ověřit správnost tohoto mýtu. Použil 4 druhy netopýrů a 3 odvážné dobrovolnice, které si nechaly netopýra vhodit do vlasů. Pokaždé byli netopýři schopni se vymotat sami. A v žádném případě se nezamotali tak, aby bylo nutné vlasy ostříhat.
Stala se obětí pověr i naše Adélka?
Protože netopýr byl něco divného – nebyl to pták, ale savec, který létal, a navíc v noci – vysvětlovali si jeho vznik lidé různě
- Kdysi dávno vyráběl Kristus ptáky z hlíny. Starý žid se nad tím pohoršil, neboť byl sabat. Chtěl zničit uhnětené ptáky a tehdy Kristus tlesknul a z ptáků se stali netopýři a odletěli.
- Netopýr vzniknul z lidského těla pochovaného ve sklepení kostela. Duše mrtvého, který býval zlý, v něm putuje 300 let. Pak se převtělí do některého svého potomka, ale ten už má pak dobrou povahu. Od té doby jsou prapravnukové vždy považováni za lepší než jejich praprarodiče.
- Netopýr vzniknul z myši, která v kostele snědla svíčku nebo špetku velikonočního jídla.
- Myš, která přes sedm let unikala packám kocoura, se mění v netopýra.
- Satan, který se chtěl pomstít křesťanům, zanesl několik myší do Kristova hrobu a přikázal jim zničit a přehryzat svíce na oltáři. Šlo jim to dobře s obyčejnými svícemi, ale když narazily na posvěcenou velikonoční svíci, zřítila se a na ten hluk přiběhli kněží, kteří dnem i nocí bděli u Kristova hrobu. Byli by okamžitě myši zabili, ale satan jim dal křídla, aby mohly uletět. Za trest jim Pán Bůh křídla ponechal a nazval je netopýry a proto je lidi nemají rádi.
- Král Minyas měl tři dcery, Alkithoe (či Alkathoe), Leukippe, Arsippe, které odmítly účast v hrách na počest boha Dionýsa, zešílely a byly proměněny v netopýra, sovu a výra.
Přední Asie, Egypt, Indie
- U Židů byl netopýr zvíře nečisté. Židovská tradice zakazuje jíst některé ptáky, do kterých započítává i netopýry. Staří Babylóňané, Arabové i Peršané také považovali netopýry za ptáky.
- V egyptské hrobce byly nalezeny velmi přesné nákresy netopýrů pocházející z doby 1800 let př.n.l. Známá je i egyptská soška netopýra z bronzu vykládaná zlatem, velikosti asi 14cm pocházející z prvního tisíciletí př.n.l. Ale jinak se Egypťané moc tímto zvířetem nezabývali, i když přebývá v hrobkách faraonů a ve skalních svatyních. Byl u nich symbolem kojící ženy, možná proto, že je to jediné létající stvoření mající zuby a dvě bradavky nebo proto, že se samice pečlivě starají o potomstvo. Dříve byl také symbolem slabého, ale nesmírně odvážného muže, neboť ač malý a bez peří, dokáže létat.
- V indických pověstech a mýtech se netopýři (a kaloni) jako takoví skoro nevyskytují (narozdíl od démonů „vampýrů“). V některých oblastech představují démony horečky.
- V budhismu má být netopýr symbolem zaostalé šílené mysli.
- Bláznivý nám může připadat zvyk obyvatel ze Sumatry, kteří se snaží nasbírat co nejvíce jazyků netopýrů, respektive kaloňů (v Oceánii se kaloni jedí), suší je a navěšují na nit u stropu; má to bránit upovídanosti žen, ale jak melancholicky píše cestovatel J. Delmont „... že se to jaksi míjí účinkem“
- Arabové žijící na egyptských pouštích často používali trus smíchaný s octem, který jim sloužil na obklady proti nádorům.
- Arabský lékař Ibn Bajtar píše, že proti ischiasu je vhodné se natírat netopýrem připraveným na sezamovém oleji. Naopak vývar z netopýra je dobrý na paralýzu a revma. Je-li netopýr připraven na jasmínovém oleji a vymacerovaný v kovové nádobě, pak pomáhá při astmatu, a jeho žluč usnadní porod. Podle téhož autora rozmačkaný a uvařený mozek netopýra léčí bělmo, a pokud je smíchaný se šťávou s cibule léčí šedý zákal.
- V Indii věří, že kost ze křídla jistého druhu kaloně přivázaná ke kotníku žíněmi z ohonu černé krávy, umožní bezbolestný porod. A dále, že tuk kaloňů je dobrý jak proti revmatismu, tak proti vypadávání vlasů.
I zde máme pověry o vzniku netopýrů
- V Babylonii se věřilo, že se duše mrtvých převtělují v netopýry.
- Objevování se některých netopýrů se západem slunce vedlo k vytvoření muslimské legendy o stvoření netopýra Ježíšem. Během půstu v měsíci ramadánu, kdy není dovoleno jíst mezi východem a západem slunce, vyšel Ježíš na osamělé místo poblíž Jeruzaléma, které je položeno uprostřed hor. Ty zaclánějí výhled na zapadající slunce. Proto uhnětl z hlíny s pomocí Boží malé zvířátko s křídly, pomodlil se a dechl na ně. Ihned rozvinulo svá křídla a ztratilo se v jedné z horských jeskyní. Pak už vylétávalo pouze a jen se západem slunce, a třepotaje se kolem Ježíše, dávalo mu najevo, že už končí den a on se může najíst.
- Legenda z Jihozápadní Indie vysvětluje, proč se netopýři tak často nacházejí v chrámech: netopýři bývali ptáky, kteří z toho ale neměli radost a létali do svatyní a modlili se, aby se z nich stala stvoření podobná lidem. Jejich prosby sice byly vyslyšeny, ale jen částečně, protože dostali tváře, vlasy i zuby jako lidé, ale nic víc. A od té doby se netopýři stydí potkat se s ptáky a přešli na noční život. Stále však navštěvují svatyně a modlí se, ale tentokrát za to, aby se opět stali ptáky.
Dálný východ
- Symbol štěstí wu-fu – pět červených netopýrů
- V Číně se „Fu“ – štěstí a netopýr se vyslovují stejně. „Hong“ – červený a obrovský se vyslovují stejně. Pět červených netopýrů – štěstí, bohatství, zdraví, blaženost, dlouhověkost.
- Základní vírou je, že všechny věci jsou výsledkem mezi aktivním (mužským) a pasivním (ženským) principem. Netopýrům byl přiřazen mužský princip, květinám a ovoci ženský. Netopýr byl často zobrazován s broskvoní, oblíbeným ženským symbolem plodnosti – vyjadřuje to jednak mystický, jednak ekologický aspekt. Než začali Číňané kultivovat broskvoně, byla jejich semena šířena právě netopýry.
Jižní a Střední Amerika
- V mayské oblasti byl netopýr symbolem smrti a podsvětí. Je jedním z ničitelů, kteří se v mayském Popol Vuhu podílí na záhubě nezdařeného stvoření pokolení dřevěných lidí - Camazotz, netopýr smrti. V quichéském podsvětí (Xibalba) existuje pět mučíren, mezi nimiž nacházíme i Dům netopýrů (Zotzi-ha).
- Tento bůh byl vyobrazen jako člověk s netopýřími křídly, v ústech měl mnoho zubů, na obličeji velký špičatý výrůstek (charakteristický pro listonosy). Časem se ten výrůstek stal kamenným nožem, kterým bůh zabíjel své oběti. Jeden z motivů ho zobrazuje po zabití člověka: v jedné ruce třímá krvavou lidskou hlavu, ve druhé obětní nůž z obsidiánu. Jiné vyobrazení ukazuje tohoto boha s nožem v ruce, nachýleného nad ležícím člověkem nebo třímajícího v ruce srdce vyrvané člověku, který před ním stojí. Často se s vyobrazením potkáváme v mayských textech či na kmenných skulpturách – profil hlavy s dobře patrným výrůstkem a symbolizuje zničení světa a požírání světla (za pravzor pravděpdobně sloužil netopýr rodu Artibeus). Zotzil, netopýří lid, dodnes žije v Chiapasu.
- U Indianů Cakohigueli byl bohem Zotzilaha Chamalcan se symbolem netopýra (Zotz). Neboť Zotzilaha značí „dům netopýra”, označuje tento název patrně jeskyně a mohlo by jít i o boha temnoty. Zotziha také značí „dům netopýra“ a je to zároveň název oblasti, která se nachází v dráze do podzemí, neboli do království temnoty a smrti. Tam bydlí Cama-Zotz – netopýr smrti, který usmrcuje odvážlivce, kteří vstoupili dovnitř.
- Podle netopýra byl nazván u Máyů i čtvrtý měsíc v jejich slunečním kalendáři (zotz) a zároveň byl u nich i symbolem oběti a konce veškerenstva.
- V kultuře národů, které považovaly krev za nápoj bohů a získávaly ji z obětí, měl netopýr-upír přirozeně božský původ.
Severní Amerika
- Aravakové za špatné znamení pokládají nalezení trusu netopýra na cestě. Naproti tomu Indiáni od Karibského moře netopýry považují za ochranná božstva a věří, že toho, kdo je zabije, potká choroba.
- Neboť netopýři obývají jeskyně, vznikl u v kalifornských indiánů rodu Pomo mýtus, ve kterém netopýr dokáže jíst vulkanickou skálu a pak vyplivuje hotové hlavice šípů.
- Legenda kmene Odžibwa: Jednou Slunce uvázlo ve větvích a nikdo nevěděl, kde je. Až to napadlo malou veverku, vylezla na strom a našla tam Slunce. Začala přehryzávat větvičky, aby Slunce osvobodila. Byl tam ale tak velký žár, že jí to spálilo ocásek, hustý kožíšek a jasem oslepla. Ale Slunce nakonec osvobodila. Jak Slunce vystoupilo na oblohu, zželelo se mu veverky, která se držela stromu a neodvažovala se pohnout. A Slunce jí dalo dárek – křídla a schopnost orientovat se ve tmě. A tak vznikl první netopýr.
- Legenda Navajů: na počátku světa, kdy vše bylo temné vzniklo 12 druhů hmyzu a netopýr. Netopýr slouží jako rádce v noci a je totožný s Mluvícím bohem, jedním z předních božstev. Jako rádce ve dne slouží Moucha.
Austrálie
- V pískovcových jeskyních v severní Austrálii jsou početná vyobrazení kaloňů, z nichž některé vznikaly před desítkami tisíci let.
- Jeden z příběhů australských domorodců popisuje soupeření mezi Tjiniminem, netopýřím bohem a Velkým duhovým hadem. Tjinimin se chtěl milovat se Zelenými papoušky-děvčaty, které byly manželkami Velkého duhového hada a který na to samozřejmě přišel. Na samém konci příběhu Tjinimin visí hlavou dolů na stromě a obdivuje hvězdy a rozhodne se, že se už nikdy milovat nebude. Najednou mu upadne čenich – tak vysvětlují krátké čumáky netopýrů.
- U primitivních národů býva často netopýr totemovým zvířetem a oni ho nejedí. Ta-ta-thi, kteří obývají Nový Jižní Wales, měli narozdíl od klanových totemů totemy pro každé pohlaví: netopýra pro muže a malou sovu pro ženu. Pokud se přihodilo, že žena zabila netopýra nebo muž malou sovu, okamžitě došlo ke sváru.
- Jeden cestovatel, zkoumající tok řeky Murray v Australii, byl od domorodců varován, aby nezabíjel netopýra. Toto zvíře je totiž považováno za bratra člověka. Když domorodec zabije netopýra, nepochybně by jedna z žen jeho rasy musela zemřít.
- V jiné legendě bůh nebes seslal lidem na zem kaloně jako zdroj potravy. Ti ale létali tak vysoko, že se nedali ulovit, a tak si bůh vytrhl jedno ze svých žeber a hodil jej dolů lidem. Vznikl tak první bumerang.
Zdroje (za neuvedené se omlouvám)
Adam Krzanowski (1980). NIETOPERZE , Wydanie I. Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna” Warszawa. (zkrácená verze v polštině na netu)
Kostićová, Zuzana Marie (2004). Skvrnité slunce - Fenomén jaguára v náboženstvích Mezoameriky [online]. Glosy.info, 27.říjen
www.batcon.org: Benson, Elizabeth P. (1991). BATS in South American Folklore and Ancient Art; Kern, Stephen J. (1988). Bats in Chinese Art; McCracken, Gary F. (1992) Bats in Magic, Potions, and Medicinal Preparations; McCracken, Gary F. (1993) Folklore and the Origin of Bats
www.wikipedia.org
www.earthlife.net/mammals/bat-man.html www.scienceworld.cz/sw.nsf/mytologie/709197E316CF362DC12570A300755FA4?OpenDocument&cast=1 www.firstpeople.us/FP-Html-Legends/ members.tripod.com/Thryomanes/animals1a.html www.life.umd.edu